Η άνοδος στις τιμές των καυσίμων κάνει πολλούς να σκέφτονται την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, όμως οι τιμές τους παραμένουν υψηλότερες από εκείνες των θερμικών. Μία λύση, λοιπόν, θα μπορούσε να είναι η αγορά μεταχειρισμένου. Ωστόσο, στη χώρα μας είναι πολύ λίγα τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά, καθώς οι πωλήσεις τους άρχισαν να ανεβαίνουν μόλις το τελευταίο διάστημα. Κάπως έτσι καταλήγουμε στο ενδεχόμενο αγοράς ενός μεταχειρισμένου ηλεκτρικού από το εξωτερικό. Επειδή είναι πολλές οι απορίες και τα ερωτηματικά γύρω από αυτή τη διαδικασία, η οποία διαφέρει από την εισαγωγή συμβατικού μεταχειρισμένου, πάμε να τα δούμε όλα αναλυτικά.
Οι δύο πιο συνηθισμένες χώρες όταν θέλουμε να αγοράσουμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο από το εξωτερικό είναι η Γερμανία και η Βουλγαρία, ωστόσο αυτό δεν αποκλείει την αγορά και από κάποια άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αν και η εισαγωγή ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου μπορεί να γίνει από οποιαδήποτε χώρα του κόσμου, εν προκειμένω θα ασχοληθούμε αποκλειστικά με την Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς οι διαδικασίες είναι πιο εύκολες και αποτελεί την επιλογή της συντριπτικής πλειοψηφίας. Από όποια χώρα της Ε.Ε. και αν βρούμε το μελλοντικό μας ηλεκτρικό αυτοκίνητο, λοιπόν, οι γραφειοκρατικές διαδικασίες για να κυκλοφορήσει στην Ελλάδα είναι οι ίδιες. Το μοναδικό που αλλάζει είναι ο τρόπος που θα γίνει η μετάβαση του αυτοκινήτου από τη χώρα αγοράς προς τη δική μας.
- Πώς γίνεται η αγορά
- Πώς φέρνουμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στη χώρα μας
- Τι πρέπει να προσέξουμε αν έρθει οδικώς
- Τι κάνουμε για τον εκτελωνισμό και την ταξινόμησή του εδώ
- Πόσο κοστίζει η διαδικασία
1. Πώς αγοράζω ένα μεταχειρισμένο ηλεκτρικό;
- Αν η αγορά γίνει από έμπορο χρειαζόμαστε το συμβόλαιο αγοράς, το τιμολόγιο αγοράς όπου θα αναγράφεται αναλυτικά η τιμή λιανικής και ξεχωριστά ο ΦΠΑ και την πρωτότυπη άδεια κυκλοφορίας.
- Αν η αγορά γίνει από ιδιώτη, το συμβόλαιο αγοράς και η πρωτότυπη άδεια κυκλοφορίας είναι αρκετά. Ωστόσο, σε αυτή την περίπτωση τα σχετικά έγγραφα θα πρέπει να επικυρωθούν από ελληνικό προξενείο.
Μια σημαντική σημείωση είναι ότι μαζί με την αγορά πρέπει να πάρουμε και το αντίστοιχο χαρτί «ΚΤΕΟ» του αυτοκινήτου (αν είναι άνω των 4 ετών). Αν δεν το έχουμε πάρει πρώτα από τη χώρα αγοράς, το αυτοκίνητο δεν μπορεί να περάσει ΚΤΕΟ στην Ελλάδα, άρα δεν είναι δυνατό να κυκλοφορήσει στη χώρα μας.
2. Πώς το φέρνω στην Ελλάδα
Μετά την ολοκλήρωση της αγοράς το αυτοκίνητο θα πρέπει με κάποιον τρόπο να έρθει στην Ελλάδα. Σε αυτό το πρόβλημα υπάρχουν δύο λύσεις. Η μία είναι χρησιμοποιώντας μεταφορική εταιρεία και η δεύτερη είναι να το φέρουμε μόνοι μας οδηγώντας.
Όπως είπαμε, έχουμε πάντα την επιλογή να οδηγήσουμε εμείς το αυτοκίνητο μέχρι την Ελλάδα. Το πρώτο που πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι αυτό είναι εφικτό μόνο αν το επιτρέπει η αυτονομία του, δηλαδή αν σε ρεαλιστικές συνθήκες ξεπερνά τα 200 km σε αυτοκινητόδρομο. Η διαδικασία περιλαμβάνει οδήγηση μέχρι την Ιταλία (κατά προτίμηση Βενετία) και στη συνέχεια επιβίβαση σε κάποιο από τα πλοία για Ελλάδα. Το κόστος που μπορούμε να υπολογίσουμε εύκολα είναι εκείνο των ακτοπλοϊκών, το οποίο ξεκινά από τα 250 ευρώ για αυτοκίνητο και οδηγό. Πέραν αυτού, μέχρι να φτάσουμε στη Βενετία θα υπάρξουν κάποια έξοδα όπως για διόδια, φορτίσεις, φαγητό κ.λπ. Αν και πρόκειται για μεγέθη τα οποία διαφέρουν σημαντικά ανάλογα με το αυτοκίνητο, τη χώρα ή ακόμα και την πόλη αγοράς, τη διαδρομή που θα ακολουθήσουμε και πολλούς ακόμα παράγοντες, μπορούμε να κάνουμε μια εκτίμηση ότι θα απαιτηθούν από 100-300 ευρώ.
Φυσικά αν κάνουμε την αγορά μας από τη Βουλγαρία, η μικρή απόσταση θα κάνει το ζήτημα της μεταφοράς ή/και οδήγησης του αυτοκινήτου μέχρι την Ελλάδα πολύ πιο εύκολο.
3. Τι να προσέξω αν το φέρω οδικώς
Με τη Γερμανία να είναι η μεγαλύτερη αγορά και η συνηθέστερη επιλογή, πρέπει να αναφέρουμε ότι υπάρχει μία ιδιαιτερότητα. Το αυτοκίνητο αγοράζεται με προσωρινές πινακίδες, και για να κυκλοφορήσει νόμιμα θα πρέπει να έχει, φυσικά, και ασφάλεια. Οι προσωρινές πινακίδες εκδίδονται από μια υπηρεσία αντίστοιχη των δικών μας ΚΤΕΟ και το κόστος δεν ξεπερνά τα 150 ευρώ. Όσον αφορά την ασφάλιση μπορούμε να κάνουμε κάποιο πακέτο από εκεί, όμως είναι καλύτερα να έχουμε συνεννοηθεί με εταιρεία από την Ελλάδα. Αυτό το κάνουμε επειδή αφ’ ενός είναι λίγο πιο οικονομικό, αφ’ ετέρου αν χρειαστούμε κάτι θα είναι ευκολότερο να συνεννοηθούμε με κάποιον που μιλάει τη γλώσσα μας.
Η παραπάνω υποχρέωση αφορά τη Γερμανία. Αν ενδιαφέρεστε για αγορά από κάποια άλλη χώρα, καλό θα ήταν να ελέγξετε αν υπάρχει κάποια ιδιαιτερότητα όπως αυτή ή όχι.
4. Το έφερα Ελλάδα. Τώρα τι κάνω;
Όταν το αυτοκίνητο μπει στη χώρα μας θα πρέπει να εκτελωνιστεί το αργότερο μέχρι τις 15 του επόμενου μήνα από εκείνον που πέρασε τα σύνορα, στο τελωνείο που βρίσκεται πλησιέστερα στο σημείο εισόδου στη χώρα. Σε αυτό το στάδιο θα πρέπει να υπολογίσουμε την αμοιβή του εκτελωνιστή η οποία κυμαίνεται μεταξύ 200 και 300 ευρώ.
Για τον εκτελωνισμό θα χρειαστούμε την έγκριση τύπου του αυτοκινήτου και εξουσιοδότηση προς τον εκτελωνιστή η οποία θα δοθεί ηλεκτρονικά μέσω του ISISnet. Αν το αυτοκίνητο δεν το φέραμε οδηγώντας αλλά έρχεται με μεταφορική ο εκτελωνιστής θα εκδώσει το Δελτίο Άφιξης Οχήματος (ΔΑΟ). Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να του δώσουμε το τιμολόγιο αγοράς, τον αριθμό πλαισίου, το λιμάνι στο οποίο θα δέσει το καράβι, καθώς και τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος πάνω στο οποίο είναι φορτωμένο το αυτοκίνητο.
Μετά τον εκτελωνισμό το αυτοκίνητο θα πρέπει να περάσει ΚΤΕΟ, με το κόστος να είναι περίπου 40 ευρώ. Η υποχρέωση για ΚΤΕΟ υπάρχει μόνο αν η ηλικία του αυτοκινήτου είναι μεγαλύτερη των 4 ετών.
Μόλις ολοκληρωθεί ο έλεγχος του ΚΤΕΟ εκδίδεται η άδεια και οι πινακίδες, οπότε πλέον έχουν τελειώσει όλες οι διαδικασίες και το νέο μας αυτοκίνητο είναι έτοιμο ώστε να αρχίσουμε να κυκλοφορούμε νόμιμα με αυτό στην Ελλάδα. Έχουμε φροντίσει, βέβαια, να υπάρχει ενεργό ασφαλιστήριο που να το καλύπτει, όπως θα κάναμε και στην περίπτωση αγοράς κάποιου εγχώριου μεταχειρισμένου.
5. Πόσο κοστίζει όλη η διαδικασία;
Με βάση τα παραπάνω αν θέλουμε να κάνουμε μια εκτίμηση κόστους διακρίνουμε τρεις περιπτώσεις.
- Αγορά από χώρα της κεντρικής ή βόρειας Ευρώπης (συνηθέστερα Γερμανία) και χρήση μεταφορικής εταιρείας. Το κόστος διαμορφώνεται σε 1.100-1.200 ευρώ.
- Αγορά από χώρα της κεντρικής ή βόρειας Ευρώπης (συνηθέστερα Γερμανία) και επιστροφή στην Ελλάδα οδικώς. Το κόστος διαμορφώνεται σε 700-800 ευρώ, συν τα έξοδα του ταξιδού (βλέπε παρακάτω).
- Αγορά από τη Βουλγαρία και επιστροφή στην Ελλάδα οδικώς. Το κόστος διαμορφώνεται περίπου στα 500 ευρώ.
Σε όλα τα παραπάνω ποσά δεν έχουμε συμπεριλάβει τα έξοδα για να πάμε στη χώρα από την οποία θα αγοράσουμε το αυτοκίνητό μας, και για τη διαμονή μας εκεί. Είναι ένα ποσό για το οποίο δεν μπορούμε να κάνουμε εκτίμηση, καθώς ένα αεροπορικό εισιτήριο για τον ίδιο προορισμό μπορεί να κοστίζει από 10 ευρώ μέχρι και πάνω από 200 ευρώ.
Με βάση τα παραπάνω, η πιο συμφέρουσα επιλογη για αγορά από την κεντρική και βόρεια Ευρώπη είναι η μεταφορική εταιρεία, καθώς αν προσθέσουμε τα έξοδα που θα κάνουμε μέχρι να φτάσουμε στη Βενετία για φορτίσεις, διόδια, φαγητό κ.λπ. η διαφορά κόστους με την επιστροφή οδικώς είναι πολύ μικρή. Βέβαια μπορεί για κάποιον η όλη διαδικασία να είναι μια καλή αφορμή και για βόλτα στην Ευρώπη, αν συνδυαστεί με διακοπές. Όμως αυτό είναι κάτι εντελώς ξεχωριστό.
Όσον αφορά αυστηρά το θέμα του κόστους, η επιλογή της Βουλγαρίας είναι μακράν η πιο οικονομική, με την προϋπόθεση ότι φέρνουμε το αυτοκίνητο οδηγώντας, με τη διαδικασία να είναι αρκετά εύκολη.
Βέβαια υπάρχει και μία τέταρτη επιλογή που αναφέραμε στην αρχή του κειμένου η οποία είναι να μην κάνουμε τίποτα από τα παραπάνω. Η εναλλακτική, λοιπόν, είναι να απευθυνθούμε σε κάποια εταιρεία η οποία θα αναλάβει να φέρει το αυτοκίνητο που έχουμε επιλέξει μέσω των διάφορων sites με μεταχειρισμένα που υπάρχουν. Φυσικά η εταιρεία θα ακολουθήσει όλες τις παραπάνω διαδικασίες-έξοδα, ενώ πρέπει να βγάλει και η ίδια ένα κέρδος. Συνήθως, λοιπόν, αν αγοράσουμε το αυτοκίνητό μας με αυτόν τον τρόπο η συνολική επιβάρυνση φτάνει περίπου τις 2.000 ευρώ.
Γνωρίζοντας τα παραπάνω θα εξετάζατε το ενδεχόμενο να αγοράσετε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο από το εξωτερικό; Πώς θα επιλέγατε να το φέρετε στην Ελλάδα;
πηγή: www.gocar.gr