Στην Ελλάδα πολλές φορές οδηγούμε με λαμπάκι στα αυτοκίνητα βενζίνης ή diesel. Γίνεται το ίδιο με τα ηλεκτρικά; Τι απόσταση μπορούν να κάνουν όταν έχει αδειάσει η μπαταρία;

Μία συχνή αιτία ακινητοποίησης των αυτοκινήτων με βενζίνη, diesel ή οποιοδήποτε άλλο είναι το άδειο ρεζερβουάρ. Το ανάλογο στα ηλεκτρικά είναι η άδεια μπαταρία, δηλαδή όταν η ένδειξη του αυτοκινήτου φτάσει να δείχνει 0%.

Βέβαια, όπως στα θερμικά έτσι και στα ηλεκτρικά, υπάρχει ρεζέρβα, δηλαδή η δυνατότητα να κινηθεί το αυτοκίνητο, ακόμα κι όταν η ένδειξη του ποσοστού αλλά και της προβλεπόμενης αυτονομίας έχουν μηδενίσει ή έχουν σταματήσει να απεικονίζουν οποιονδήποτε αριθμό.

Δύσκολα θα δεις 0% μπαταρία

Σε αυτό το σημείο πρέπει να αναφέρουμε ότι όσο περνάνε τα χρόνια η πιθανότητα να αδειάσει τελείως η μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου γίνεται όλο και μικρότερη. Από τη μία η αύξηση της αυτονομίας και από την άλλη οι ολοένα περισσότεροι φορτιστές, έχουν κάνει την ζωή των χρηστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημαντικά πιο εύκολη.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινούνται ακόμα και με 0% μπαταρία – Έχουν ρεζέρβα

Όπως συμβαίνει και στα θερμικά, η ρεζέρβα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν είναι ίδια σε όλα τα μοντέλα. Κάποια μπορούν να κάνουν ακόμα και 50 km από τη στιγμή που η οθόνη έγραψε 0%, ενώ άλλα έχουν μικρότερη δυνατότητα, για 10-20 km. Το μέγεθος που καθορίζει πόσο μακριά μπορεί να πάει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με την ρεζέρβα εξαρτάται από το πώς έχει ρυθμίσει το λογισμικό ο κατασκευαστής.

Τι είναι το buffer στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και πώς συνδέεται με τη «ρεζέρβα»;

Κάθε μπαταρία που μπαίνει σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει μία μέγιστη χωρητικότητα, ας πούμε 60 kWh (εντελώς τυχαίο το νούμερο). Από αυτές τις κιλοβατώρες, ο κατασκευαστής επιλέγει να κάνει διαθέσιμες στο αυτοκίνητο (εκμεταλλεύσιμες) τις 50 kWh. Τις υπόλοιπες 10 kWh τις μοιράζει αφήνοντας 5 kWh ανεκμετάλλευτες στο άνω άκρο (top buffer) και άλλες 5 kWh στο κάτω άκρο (bottom buffer).

Αν και οι 50 kWh είναι πάντα διαθέσιμες στον χρήστη, ο κατασκευαστής μπορεί να επιλέξει να δείχνει ότι η μπαταρία έφτασε στο 0% όταν θα έχουν καταναλωθεί οι 45 kWh, ώστε να υπάρχει ρεζέρβα για 25 km ακόμα. Ένας ακόμα λόγος για κάτι τέτοιο, είναι ότι οι μπαταρίες λιθίου φθείρονται λίγο πιο γρήγορα αν τις «στραγγίζουμε» από ενέργεια, ειδικά αν αυτό γίνεται συχνά. Εννοείται ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα με τις λίγες φορές που θα το κάνουμε λόγω ανάγκης, απλά καλό είναι να μην συμβαίνει συστηματικά.

Πώς ρίχνει κατανάλωση το ηλεκτρικό για να φτάσει η «ρεζέρβα»;

Επιπλέον, στα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα γίνουν αυτόματα κάποιες ενέργειες ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η κατανάλωση. Η πιο γνωστή λειτουργία είναι το turtle mode, στο οποίο το αυτοκίνητο μειώνει σημαντικά την διαθέσιμη ισχύ και την απόκριση στο γκάζι, ώστε να απαιτείται λιγότερο ρεύμα για την κίνησή του, ενώ κάποια μπορεί να ρίξουν σημαντικά την απόδοση του κλιματισμού ή ακόμα και να τον απενεργοποιήσουν τελείως.

Ταυτόχρονα, η οθόνη βγάζει συνεχώς ειδοποιήσεις για εύρεση φορτιστή, ενώ τα πιο «έξυπνα» μοντέλα έχουν πρόσβαση στο internet και βρίσκουν ποιοι είναι οι πλησιέστεροι σταθμοί.

Καλό είναι να σταματήσουμε πριν ακινητοποιηθεί το ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Αυτό που πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι κάθε αυτοκίνητο έχει διαφορετική ρεζέρβα, όπως και τα θερμικά. Σε κάποια βενζινοκίνητα όταν μηδενίσει η ένδειξη της αυτονομίας έχει πραγματικά αδειάσει το ρεζερβουάρ, ενώ σε άλλα υπάρχει μια ποσότητα καυσίμου ακόμα.

Καλό θα είναι ο χρήστης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου να ξέρει τα περιθώρια του αυτοκινήτου του, ώστε σε περίπτωση ανάγκης να έχει εικόνα αν θα μπορέσει να φτάσει σε κάποιον φορτιστή ή όχι.

Σε κάθε περίπτωση, αν η κατάσταση γίνει οριακή είναι καλύτερα να σταματήσετε το αυτοκίνητο πιο πριν, παρά να κινείστε μέχρι να μείνει. Με αυτόν τον τρόπο όταν θα έρθει η οδική βοήθεια, θα υπάρχει η απαραίτητη ενέργεια ώστε να το βάλετε μπρος και να εξασφαλιστεί η απαραίτητη λειτουργικότητα του αυτοκινήτου, για να ανέβει πιο εύκολα στον γερανό.