Τι είναι;
Η ηλεκτροκίνηση αφορά στη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων όπως ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ηλεκτρικών ποδηλάτων, ηλεκτρικών μηχανών, ηλεκτρικών λεωφορείων και ηλεκτρικών φορτηγών. Το κοινό χαρακτηριστικό όλων των παραπάνω είναι ότι τα οχήματα αυτά είναι πλήρως ή μερικώς ηλεκτρικά, έχουν έναν τρόπο αποθήκευσης της ηλεκτρικής ενέργειας και αποκτούν την ενέργειά που καταναλώνουν μέσω φόρτισης. Μερικά από τα χαρακτηριστικά που διατηρούν τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ότι είναι αθόρυβα, αποδοτικά και χαμηλών εκπομπών σε ρύπους. Χρησιμοποιούνται κυρίως στις πόλεις λόγω της όχι και τόσο μεγαλής αυτονομίας. Τελευταία έχει παρατηρηθεί επιπλέον στις πόλεις η αξιοποίησή τους σε υπηρεσίες παράδοσης, ταξί και κοινής χρήσης.
Άλλοι σχετικοί όροι
emobicity – Αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητας με τη χρήση της ηλεκτροκίνησης στην πόλη
Κύριος στόχος
Η ηλεκτροκίνηση συνιστά έναν δυναμικό παράγοντα μείωσης των εκπομπών CO2. Στα πλαίσια αυτά, έχουν τεθεί σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι παρακάτω στόχοι:
- Προώθηση ουδετερότητας άνθρακα στις μεταφορές μέχρι το 2050 – Carbon neutrality in transport in 2050
- Ένα έξυπνο και βιώσιμο ενεργειακό μείγμα που βασίζεται σε απανθρακωμένες ενέργειες – A smart and sustainable energy mix based on decarbonized energies
- Ουδετερότητα άνθρακα στις εμπορευματικές μεταφορές το 2050 – Carbon neutrality in freight transport in 2050
- Παροχή κινήτρων για την απαλλαγή από τις εκπομπές στις σιδηροδρομικές μεταφορές και τις δημόσιες συγκοινωνίες. – Incentive rail decarbonisation and public transportation.
Τύποι οχημάτων
REEV
Οχήματα με συνδυασμό ηλεκτροκινητήρα και μικρής μηχανής εσωτερικής καύσης (ηλεκτρικά οχήματα εκτεταμένης εμβέλειας – REEV)
Mild Hybrid
Υβριδικό με ηλεκτροκινητήρα περιορισμένης ισχύος, που υποστηρίζει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης (παρόμοιος με υπερσυμπιεστή)
PHEV
Υβριδικά οχήματα που μπορούν να επαναφορτιστούν μέσω του ηλεκτρικού δικτύου (plug-in hybrid ηλεκτρικά οχήματα – PHEV).
Hybrid (HEV)
Συνδυασμός κινητήρα εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρα
Fuel cell
Οχήματα και οχήματα που χρησιμοποιούν τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου
Battery (BEV)
«Kαθαρά» ηλεκτρικά οχήματα χωρίς κινητήρα εσωτερικής καύσης. Τροφοδοσία μέσω μπαταρίας, φόρτιση μέσω σταθμού φόρτισης
Άλλα οχήματα
- eTrucks
- eScooters
- eBikes
Ειδικά οχήματα
- Αναπηρικά αμαξίδια
- Moon rovers
Οδεύοντας σε ένα πράσινο μέλλον
Ένα παράδειγμα από το σύντομο μέλλον:
- Θα έχουμε το δικό μας ηλεκτρικό όχημα
- Θα μπορούμε να επιλέξουμε αν θα παίρνουμε ρεύμα από το ηλεκτρικό δίκτυο ή κάποια άλλη πηγή
- Στην περίπτωση παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος με ιδία μέσα, θα μπορούμε να πουλάμε το πλεονάζων ρεύμα πίσω στους παρόχους ενέργειας
- Θα μπορούμε να ελέγχουμε την κατανάλωσή μας και να χρεωνόμαστε αντίστοιχα, όπως αντίστοιχο θα είναι και το ποσό του φόρου που θα πληρώνουμε για την κατανάλωσή μας
- Θα μπορούμε να ελέγχουμε την κατανάλωση σε real time επίπεδα σε σύγκριση με τις αντίστοιχες περιόδους στο παρελθόν ώστε να προσαρμόζουμε την κατανάλωσή μας
- Οι καταναλωτές παγκοσμίως θα επιλέγουν προϊόντα σύμφωνα με το πόσο πράσινα είναι και σύμφωνα με το πόσο πράσινα είναι τα εργοστάσια που τα παρήγαγαν
Πλεονεκτήματα
- Οδήγηση χωρίς καθόλου ή με ελάχιστες εκπομπές όταν κινούμαστε μόνο με ηλεκτρική ενέργεια
- Χαμηλότερο κόστος κίνησης σε σχέση με τα συμβατικά, λόγω της αυξημένης αποδοτικότητας, αλλά και λόγω του γεγονότος ότι η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος (ανά μονάδα ενέργειας) είναι χαμηλότερη από την αντίστοιχη οποιουδήποτε ορυκτού καυσίμου
- Εξαιρετικές επιδόσεις, προς όφελος της άνεσης-ευκολίας οδήγησης και της ενεργειακής ασφάλειας, καθώς η ροπή τους αποδίδεται στο μέγιστο ακαριαία και είναι σχεδόν σταθερή
- Περιορισμός της συνολικής κατανάλωσης και του κόστους χρήσης, εξαιτίας της δυνατότητας ανάκτησης ενέργειας από την πέδηση, η οποία φορτίζει την μπαταρία
- Οδηγική εμπειρία η οποία διαφέρει σε αρκετά σημεία από την αντίστοιχη σε άλλα οχήματα
- Μπαταρίες με υψηλό χρόνο ζωής
- Υψηλή διεισδυτικότητα και συνεχώς αυξανόμενα μερίδια για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων
- Φορολογικές ελαφρύνσεις – Παροχή κινήτρων από την κυβέρνηση και ευρωπαϊκά προγράμματα
- Χαμηλότερο κόστος συντήρησης σε σχέση με τα συμβατικά
- Συνεχής αναβάθμιση λογισμικού απομακρυσμένα χωρίς να χρειάζονται κινήσεις από τον χρήστη
- Περιορισμός της υπερθέρμανσης του πλανήτη που προκαλείται από το φαινόμενο του θερμοκηπίου και μείωση της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα
- Μειωμένα επίπεδα ηχορύπανσης στις πόλεις και σημαντικά μικρότερη επιβάρυνση των φυσικών οικοσυστημάτων, καθώς είναι σχεδόν αθόρυβα
- Ελεύθερη είσοδος και στάθμευση στα αστικά κέντρα
Μειονεκτήματα
- Δε μπορεί να πιστοποιηθεί 100% πώς έχει δημιουργηθεί η ενέργεια που καταναλώνεται
- Οι τιμές για την αρχική απόκτηση είναι ακόμα σε υψηλά επίπεδα
- Χαμηλή αυτονομία οδήγησης
- Ανεπαρκές δίκτυο φορτιστών κυρίως στην επαρχία
- Αυξημένος χρόνος φόρτισης σε σχέση με το χρόνο που χρειάζεται ένα συμβατικό αυτοκίνητο για να βάλει βενζίνα
- Αθόρυβος κίνδυνος
- Δεν υπάρχει μεγάλη ποικιλία σε ότι αφορά τα διαθέσιμα οχήματα στην αγορά
Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία
Στόχος: η μείωση των εκπομπών άνθρακα κατά 55% ως το 2030, σε σχέση με το 1990.
Η επίτευξη αυτού του στόχου απαιτεί δράσεις σε όλους τους τομείς της οικονομίας και της κοινωνίας, γι’ αυτό και η Επιτροπή υποβάλλει κάποιες νομοθετικές προτάσεις, οι οποίες θα αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγματεύσεων μεταξύ των κρατών-μελών και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τα παρακάτω:
- Κανονισμός για τον επιμερισμό των προσπαθειών
- Χρήση γης και δασοκομία (LULUCF)
- Υποδομές εναλλακτικών καυσίμων
- Μηχανισμός συνοριακής προσαρμογής άνθρακα
- Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα
- Κανονισμοί ReFuelEU aviation και FuelEU maritime
- Πρότυπα εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά
- Φορολόγηση της ενέργειας
- Ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές
- Ενεργειακή απόδοση
- ΣΕΔΕ (Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών) της ΕΕ