Tο στρώσιμο είναι απαραίτητη διαδικασία σχεδόν σε όλα τα αυτοκίνητα βενζίνης, diesel ή κάποιο άλλο από τα κλασικά καύσιμα. Στην Ελλάδα πολλοί είναι εξοικειωμένοι με την διαδικασία και την έχουν ακολουθήσει, ώστε να λειτουργήσει καλύτερα το αυτοκίνητό τους.
Το στρώσιμο γίνεται ώστε τα διάφορα εξαρτήματα του αυτοκινήτου να αρχίσουν να λειτουργούν ομαλά μεταξύ τους, με απώτερο στόχο την βέλτιστη απόδοση του αυτοκινήτου αλλά και τη μακροζωία του.
Δεδομένης της άνθησης που γνωρίζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, προκύπτει εύλογα η απορία αν χρειάζονται κι αυτά στρώσιμο ή όχι. Από την στιγμή που είναι σαφώς απλούστερα στην κατασκευή ίσως να φαίνεται λογικό ότι δεν χρειάζονται, όμως είναι έτσι τα πράγματα;
Η αλήθεια είναι ότι το στρώσιμο στα θερμικά δεν γίνεται μόνο για τον κινητήρα, αλλά για όλα τα μέρη του αυτοκινήτου. Με αυτό κατά νου, καταλαβαίνουμε ότι είναι καλό στα πρώτα 1.000-2.000 km να φερθούμε ευγενικά και στο νέο μας ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όπως θα κάναμε αν είχαμε αγοράσει θερμικό.
Ψάξαμε στα manual για να δούμε τι γίνεται με το στρώσιμο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Σε άλλα όπως εκείνα του MG4 και του Volkswagen ID.4 βρήκαμε αναφορά μόνο για φρένα και λάστιχα. Για παράδειγμα στο MG4 έγραφε «Τα φρένα και τα ελαστικά σας χρειάζονται χρόνο για να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της καθημερινής οδήγησης. Κατά τη διάρκεια των πρώτων 1500 km, αποφύγετε όσο το δυνατόν περισσότερο τα απότομα φρεναρίσματα».
Όσον αφορά το Volkswagen ID.4, γίνεται αναφορά πρωτίστως στα φρένα και ειδικά στα τακάκια, για τα οποία λέει ότι στα πρώτα 200-300 km θα υπάρχει κάπως διαφορετική απόδοση. Βέβαια, αυτό ισχύει πάντα όταν βάζουμε καινούρια τακάκια στο αυτοκίνητό μας. Αναφορά σε στρώσιμο ελαστικών και φρένων γίνεται ακόμα στη Mercedes EQA αλλά και στην BMW iX, με το διάστημα που συστήνει η BMW να φτάνει τα 500 km.
Τέλος, βρήκαμε και μοντέλα τα οποία αναφέρονταν σε στρώσιμο με την κλασική έννοια του όρου. Συγκεκριμένα, είδαμε κάτι τέτοιο στα manual της BYD για τα Seal και Atto 3, στα οποία έγραφε ξεκάθαρα ότι ο κινητήρας χρειάζεται στρώσιμο.
Γι’ αυτόν τον σκοπό η εταιρεία συστήνει στα πρώτα 2.000 km η κίνηση του αυτοκινήτου να γίνεται αποκλειστικά στο οδηγικό προφίλ Eco, η επιτάχυνση και η επιβράδυνση να γίνονται ομαλά αλλά και να αποφεύγεται η γρήγορη οδήγηση. Επιπλέον, η BYD γράφει να μην πατιέται το γκάζι μέχρι το τέλος της διαδρομής (flooring), να μην κινείται το αυτοκίνητο με πολύ μεγάλη ή πολύ μικρή ταχύτητα για πολλή ώρα, να μην γίνονται προσπάθειες επίτευξης της τελικής ταχύτητας καθώς και να μην χρησιμοποιηθεί το αυτοκίνητο για έλξη αντικειμένων όπως σκάφη, jet ski, μπαγκαζιέρες κ.λπ. Αυτό με την έλξη το είδαμε να αναφέρεται και στο manual του Kia EV6.
Όλα τα παραπάνω ισχύουν μόνο για τα πρώτα 2.000 km που διαρκεί το στρώσιμο. Μετά δεν υπάρχει κανένα θέμα στον τρόπο που χρησιμοποιείται το αυτοκίνητο.
Μόνο τα ηλεκτρικά της BYD θέλουν στρώσιμο;
Εμείς έτυχε να δούμε σύσταση για στρώσιμο του μοτέρ μόνο στα εγχειρίδια της BYD, όμως δεν αποκλείεται να υπάρχουν και σε άλλες εταιρείες, που απλά έτυχε να μας ξεφύγουν. Δεν γίνεται να διαβάσεις τα manual όλων των αυτοκινήτων της αγοράς.
Κάτι ακόμα. Αν το ηλεκτρικό μας αυτοκίνητο έχει σχετική επιλογή, καλό είναι στα πρώτα 200-300 km να μην χρησιμοποιούμε την ανάκτηση για φρενάρισμα, αλλά αποκλειστικά τα μηχανικά φρένα. Πάντα με την προϋπόθεση ότι κινούμαστε σε ρυθμούς στρωσίματος. Με αυτόν τον τρόπο τα τακάκια θα στρώσουν ακριβώς σαν να είχαν τοποθετηθεί σε θερμικό αυτοκίνητο.
Σε κάθε περίπτωση, όποιο αυτοκίνητο κι αν αγοράσουμε καινούριο, ό,τι καύσιμο κι αν χρησιμοποιεί, όποια μάρκα κι αν το έχει κατασκευάσει, καλό είναι στην αρχή να του φερθούμε λίγο πιο στοργικά. Είτε αναφέρει κάτι το manual είτε όχι, μία τέτοια πρακτική δεν θα του κάνει κακό.
πηγή: www.gocar.gr