Σωτήριες συμβουλές που πρέπει να ξέρεις για εξασφαλίσεις μία πολυετή ζωή για την μπαταρία του ηλεκτρικού σου.
Πως μπορούμε να αποφύγουμε όμως τέτοιου είδους φθορά σε μπαταρίες και αντικείμενα που κοστίζουν αρκετά περισσότερο από ένα smartphone, όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για παράδειγμα; Υπάρχουν τρόποι και tips, που βοηθούν στην διατήρηση της υγείας της μπαταρίας μας σε υψηλά επίπεδα. Πάμε να δούμε 3 από τους πιο βασικούς κανόνες που θα μας εγγυηθούν μία πολυετή συμβίωση με το ηλεκτρικό μας.
Όση ασφάλεια και αν μας κάνει να νιώθουμε το να φεύγουμε κάθε μέρα από το σπίτι μας με το επίπεδο της μπαταρίας του αυτοκινήτου στο 100%, πρέπει να συγκρατηθούμε και να μην φορτίζουμε το ηλεκτρικό μας κάθε βράδυ που το παρκάρουμε στο γκαράζ. Τι εννοούμε… Εάν για τις καθημερινές μας μετακινήσεις χαλάμε κατά μέσο όρο ένα 30% από την συνολική αυτονομία, είναι πολύ καλύτερο για την μπαταρία να χρησιμοποιούμε ένα «μεσαίο 30%» (από το 70% στο 40%, αντί από το 100% στο 70%). Οι έξυπνοι φορτιστές αυτό που κάνουν είναι να βλέπουν τις καθημερινές μας ανάγκες και να προβλέπουν την ιδανική περίοδο για φόρτιση, έτσι ώστε και η μπαταρία να προφυλάσσεται αλλά και εμείς να έχουμε πάντα την απαραίτητη ενέργεια που χρειαζόμαστε για τις μετακινήσεις μας. Ο λόγος που θέλουμε να αποφύγουμε την συνεχή πλήρη φόρτιση είναι διότι μέσω κάποιον χημικών διεργασιών, δημιουργούνται αέρια εντός της μπαταρίας που αυξάνουν το μηχανικό στρες και μπορεί να αποσυνθέσουν τους ηλεκτρολύτες.
Αντίστοιχα, όπως καλό είναι να μην βρίσκεται το ποσοστό της μπαταρίας συνέχεια στο 100%, καλό θα ήταν να αποφύγουμε και την πλήρη αποφόρτιση για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Αν και όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν σύστημα που σταματά την λειτουργία τους πολύ πριν το 0% ώστε να προφυλαχθεί η μπαταρία, καλό θα ήταν εάν φτάσουμε σε αυτό το σημείο, να μην αφήσουμε το όχημα αφόρτιστο. Αυτό το λέμε γιατί αν μείνει για πολύ καιρό έτσι, τότε κάποια στιγμή αναπόφευκτα το ποσοστό θα φτάσει όντως στο 0% και καλό θα ήταν να αποφύγουμε να μείνει εκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα. Όταν η στάθμη μείνει για καιρό χαμηλά, τότε ο χάλκινος συλλέκτης της τάση στο ανόδιο μπορεί να οξειδωθεί με αποτέλεσμα την διάλυση των μετάλλων που λειτουργούν ως αγωγοί.
Όταν παρκάρουμε το ηλεκτρικό μας τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού, καλό θα ήταν να προτιμήσουμε σκιερές θέσεις όσο είναι δυνατό, αλλιώς προσπαθούμε να το συνδέουμε σε φορτιστή. Αυτό το κάνουμε ώστε το σύστημα διαχείρισης της θερμοκρασίας να λειτουργεί χωρίς να έχουμε μείωση του ποσοστού της μπαταρίας. Γιατί θέλουμε να λειτουργεί το εν λόγω σύστημα θα μας ρωτήσετε τώρα. Οι υψηλές θερμοκρασίες μπορούν να φθείρουν τα υλικά που συνδέουν τα υλικά άνθρακα ή οξειδίου μετάλλου στα ηλεκτρόδια, να λιώσουν τον διαχωριστή, να αποσυνθέσουν τους ηλεκτρολύτες και πολλά ακόμη.
Αντίστοιχα όταν η θερμοκρασία βρίσκεται σε αρκετά χαμηλά επίπεδα, το βασικό πρόβλημα είναι και πάλι η περίπτωση που παρκάρουμε χωρίς να συνδέσουμε το αυτοκίνητο στην φόρτιση. Αυτό συμβαίνει διότι η μπαταρία λειτουργεί σε ένα ιδανικό φάσμα θερμοκρασιών, το οποίο για να διατηρηθεί πρέπει και εδώ να λειτουργεί το σύστημα διαχείρισης της θερμοκρασίας. Σε μερικά αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα η ενεργοποίηση του γίνεται αυτόματα, ακόμη και όταν το αυτοκίνητο δεν είναι συνδεδεμένο σε φορτιστή που σημαίνει ότι μπορεί να μην κινείστε και το διαθέσιμο ποσοστό να πέφτει. Αν γίνει αυτό και το η διαθέσιμη ενέργεια φτάσει στο 15% ή και πιο κάτω, τότε είναι που τα πράγματα δυσκολεύουν. Ο λόγος που στις χαμηλές θερμοκρασίες λειτουργεί το σύστημα διαχείρισης είναι διότι διαφορετικά, μειώνεται ο ρυθμός με τον οποίο διαχέονται τα ιόντα μέσα στον διαχωριστή.
Πριν παρεξηγηθούμε, να ξεκαθαρίσουμε το εξής. Δεν λέμε να μην τους χρησιμοποιούμε καθόλου. Σαφώς και όταν θελήσουμε να ταξιδέψουμε με το ηλεκτρικό μας θα προτιμήσουμε έναν σταθμό ταχείας φόρτισης ώστε να φτάσουμε όσο το δυνατόν πιο σύντομα στον προορισμό μας. Το πρόβλημα που μπορεί να υπάρξει – και μάλιστα σε βάθος χρόνου – είναι εάν χρησιμοποιούμε συνέχεια και καθημερινά αυτό το είδος φόρτισης, καθώς μπορεί μετά από καιρό να χάσουμε ένα μικρό μέρος της απόδοσης της. Αυτό γίνεται διότι η υψηλή τάση του ρεύματος μπορεί να μειώσει την διάχυση των ιόντων και να ενισχύσει το μηχανικό που στρες που δέχεται η μπαταρία στο εσωτερικό της, κατά την διάρκεια της φόρτισης. Οπότε, το χρησιμοποιούμε μεν, με σύνεση δεν το κάνουμε συνήθεια.
πηγή: www.gocar.gr